Thursday, December 1, 2011

Dslr camera kembali kepada tuannya selepas 1 tahun tenggelam di dasar laut

Direview by Dirty

Tadi ptg masa member aku antar lense kamera yg dia pinjam , dia citer ler dia nak tolak dslr 1000d dia , suma kedai x nak .. rate paling tinggi dia bleh dapat pun rm200 jer  .. hek eleh 1000d mmg ar org xnak .. dgn perasaan bengkek member aku tu pun ckp “ wei , ada org jumpa dslr dalam laut tau , memory card dia bleh pakai lagi .. satu tahun tu “ .. bila aku dgr dia cakap cam2 bersemangat aku wat research apa benarkah kata beliau .. Ya mmg betul mmg ada org jumpa kamera dslr dalam laut ..

Dijumpai oleh Markus Thompson seorang naturalist merangkap photographer yang tgh syok berscuba diving kat dalam laut di Deep Bay berdekatan dgn Vancouver, British Columbia. Ni tempat marine resort, sapa ada duit banyak bleh la berkelah kat sana .. Biasalah manusia , pantang nampak mende free mcm si Thompson ni jugak la pantang nampak sikit .. dia pun bawak balik mungkin dgn harapan kalau kamera tu dah kering bleh pakai kot ..

                                                         Dslr Canon 1000d

Kamera sebenarnya dah jahanam .. totally jahanam .. dah setahun dalam air wajib jahanam .. tapi SD Card dia bleh pakai lagi .. 1 tahun dlm air bleh pakai lagi .. emmm .. Buktinya si Thompson ni bleh recover balik 50 gambar dalam mmc tu .. Tapi x di mention plak dalam artikel yg aku tgk tu apa jenis Sd Card dia .. aku nak tau itu jer ..


                                          Totaly jahanam .. kalau shoot ni mesti kuar pasir jer 
                                            
Mcm mana pun , Thompson ni seorang yang baik hati , dia letak semua gambar yang dia recover tu dalam Google+ dgn harapan akan menjumpai semula pemilik asal kamera ni .. sbb bagi dia gmbar dlm Sd card tu mungkin lebih berharga buat pemilik asal .. sbb ada gambar anak2 dia, gambar dia menang tournament sukan air , gambar isteri dia dan bla bla bla .. Akhirnya dia jumpa gak pemilik asal yang merupakan ahli bomba dan memberikan semula suma yg dia jumpa tu tanpa mengenakan sebarang bayaran .. That’s cool .. Susah nak jumpa org mcm ni ..




Jadi kepada semua pemilik Dslr , lagi2 yang jenis mahal gedabak suma tu .. Elakkan lah dari kena air .. sbb dslr ni amat2 sensitif .. melainkan la kalu korang mmg bengap sesuka ati nak masukkan dslr dalam air tuk jadikan kapal selam dgn ayat eh suka ati aku la kamera aku .. yg tu xpala aku kecualikan .. nnt free aku up entry pasal Dslr plak .. mengenali lebih rapat ttg Dslr .. akhir salam dari aku .. adios


Credit Image : Markus Thompson
Credit Article : Katherine Gray


P/s : kalau entry ni pasal kamera dijumpai dalam laut selama 1 tahun dan masih berfungsi mst lg best :P



No comments:

Post a Comment