Tuesday, December 6, 2011

Gambar termahal di dunia

Di review oleh Dirty

First time aku tgk gambar ni , apa yang keluar dalam kepala otak aku.." $4.3 million untuk gambar mcm ni jer ".. mcm org tangkap pakai auto mode jer.. tapi bila aku tgk balik lama2.. gambar ni agak luar biasa sebenarnya.. pastu aku tgk lagi lama2.. aku pun pening .. aku pn dh xtau apa aku tgh tengok skang .. Zzzzzz


                                          Desas desus mengatakan gambar ini telah diedit

Gambar drpd Andreas Gursky yg diberi judul " Rhein II " (1999) mempunyai nilai harga sbnyak $4.3 million ataupun secara tepatnya $4,338,500 oleh pembeli yg tidak diketahui identitinya skaligus dinobatkan sbg gambar yg termahal di dunia mengatasi rekod termahal sblm ni iaitu $3.9 million dari Cindy Sherman dgn work dia  'Untitled #96 pada tahun 1986 ..


Imej yang berukuran 143 inci ( 190 x 360 cm ) dan mempunyai bingkai sebesar 151 inci ( 210 x 380 cm ) ini dikatakan menerima pujian dari pelbagai pihak .. walaupun aku secara jujurnya aku xtau nak puji apa .. haha


Dan research after research yg aku wat .. sampai habis air kopi aku .. aku xjumpa lagi apa yg menjadikan gambar ni sbg gambar termahal di dunia .. kalu ada sapa2 jumpa .. mintak share please ..


"Maybe to try to understand not just that we are living in a certain building or in a certain location, but to become aware that we are living on a planet that is going at enormous speed through the universe." - Andreas Gursky




P/S : rasanya dah bnyk kali aku shoot landscape camnie .. relex jer aku delete :P



4 comments:

  1. ...cam ner bole jadi mahal ya...tu la tgh cari dari sudut mana kemahalanya photo ni....

    ReplyDelete
  2. @Mohd Rozaiman

    Kalau jumpa bagitau .. nanti aku bagi 10 markah .. kekeke

    ReplyDelete
  3. Foto ni luas. Siap ada anjing berkeliaran dan kilang-kilang dalam tu. Jurugambar dia photoshop buang semua tu, jadi yang tinggal hanyalah sungai rhine sahaja. Memang orang kalau pergi tepi sungai tu, takkan dapat ambil gambar sungai rhine sesuci macam ni, dan mungkin juga orang tak pernah terfikir langsung pun yang sungai rhine ni indah sebenarnya, sebab tak pernah terfikir nak photoshop buang semua benda-benda tak lawa sepanjang sungai.

    ReplyDelete
  4. @Tipsbestbest

    Aku pun ada baca tentang ada anjing yang ada dalam gambar tu .. katanya dibuang menggunakan photoshop .. tp rasanya x adil la bg pure photog sbb gambar ni mahal nak mampus .. thanks for info ..

    ReplyDelete