Monday, December 5, 2011

Ombak Rindu .. Best Ker ?

Direview oleh Dirty


Hari ni aku nk review psl citer ombak rindu tuk first colum review movie .. What ? dirty review citer cintan ? .. deym .. apa nak wat .. janji entry naik sudah .. Aku review sbg pemerhati bebas je.. sbg penonton membayar tiket wayang untuk memuaskan diri bukannya sbg juri professional .. OK .. Ombak Rindu asalnya dari novel karya fauziah ashari .. aku xpenah baca novel ni .. so bagi sinopsis sikit …..   



Izzah (Maya Karin), gadis yatim piatu yang kematian ibu dan ayah akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, ayah saudaranya, Taha, mengambil tugas memelihara Izzah. Pada masa sama, Pak Cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual Izzah kepada seorang tauke kelab malam.Di situlah dia berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz (Aaron Aziz). Hariz sanggup ‘membeli’ Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan mahu membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah, tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.Kehadiran Mila Amylia (Lisa Surihani), anak Tan Sri Rashdan, model dan pelakon terkenal akhirnya menggugat kebahagiaan Izzah dan Hariz. Apakah mereka bermadu?




So apa yang menarik dalam citer ni ? .. Jalan citer yg agak lari dari stereotype setengah2 citer melayu and how their blend dari seorang watak yang hitam menjadi sebaik baik manusia  .. contoh aaron aziz seorang kaki pompuan, supplier tuk kegiatan haram menjadi cair kerana izzah lakonan maya karin .. hanya kerana izzah yg berlatar belakang kan agama dan juga mempunyai ciri2  wanita mengikut sunnah nabi .. yang menariknya watak izzah ni mampu drop terus watak Hariz dari hitam jadi putih.. dia timbulkan perasaan kesian , belas simpati , kasih sayang yg sgt2 berkesan la bg aku .. and the most important part ialah watak izzah .. perempuan yang kena rogol dan mcm mana dia take positive ttg semua perkara yg terjadi pada dia .. it should be an inspiration kpd suma penonton .. apa yang kantoi aku rasa .. citer ni terlalu fast for setiap adegan demi adegan .. mcm tiba2 jer .. lagi2 scene akhir time pak dollah gtau hariz tu anak dia .. mcm tiba2 jer .. mcm nak bg citer cepat habis .. well movie based on novel .. apa nak buat .. jimatkan duit buat part2 penting je la kot .. keke 




Apa lagi yang menarik dalam citer arahan Osman Ali ni ? .. Pemilihan watak ? .. Bg aku Osman Ali pandai grab watak yg kena ngan emosi cerita based pada citer lama2 dia mcm citer Cun , Anak Halal , Puaka Tebing Biru .. Citer ni banyak scene nangis2 , so kpd sapa2 yg belum tgk tu , kalau nk tgk bawak la apa2 tisu ker , payung ker takut terkena tempias org sblh menangis , macam sebelah member aku .. awek tu nangis sampai tutup muka .. sedih bebenor .. cintanya putus di tgh jalan gamaknya .. tu yg nangis bebenor tu .. 


apa salah izzah bang .. 

Walau bagaimana pun .. aku x berapa berminat dgn pemilihan pelakon .. Contoh, Maya Karin .. she is more tu urban .. dgn slang org putih dia lagi .. Aku lebih prefer artis yg lebih ke arah muka kemelayuan baru nampak mcm alahai melayu nya watak ni but watak innocent yg dia bawak dlm citer ni mmg sampai dlm jiwa aku ni .. second artist , Lisa Surihani .. aku rasa dia mcm innocent sgt nk bawak watak antagonis, ramai org cakap ni lakonan paling terbaik dia .. aku xtau .. aku tgk mcm x best jer .. scene marah2 , pentingkan diri .. aku rasa artis lain pun bleh wat .. Cuma kali ni nampak best pasal lari dari sifat feminine yg biasa dia bawak tu je la kot .. dan bila production choose aaron aziz sbg watak utama dgn bront palarae as pembantu mmg tiptop .. aku suka lakonan diorang sbb diorang pandai bercakap ala mcm kita tgh bercakap .. x nampak mcm belakon ..bukan mcm azizah mahzan bercakap .. rimas aku .. tambah plak dgn pakaian dia lagi .. x igt kubur per .. but scene aaron aziz menangis tu .. mmg meng’grab’  jugak la perasaan aku yang sedia runtun ini .. koff koff* 


                                                       grrrrrrrrrrrrrrrrr

Apa lagi menarik .. semestinya cinematography dia .. well sapa yang pernak tgk citer Cun mesti tau camna hasil dia .. tp bg aku cinematography terbaik dlm citer melayu yg pernah aku citer nurkasih la .. tapi more to drama dia la .. movie? Boleh la .. angle , composition , rol , rot3 , bg aku mmg best for nurkasih .. tuk movie Ombak Rindu mcm aku cakap tadi menarik .. tapi ada scene2 kantoi yg menjadi bahan gelak tuk penonton dlm wayang masa tu salah satunya .. tgh syok2 aaron aziz berjiwa jiwa dgn maya Karin bleh plak ada pompuan berbikini terselit kat ujung view tu .. sayang skali baru penonton tgh nak sampai feel tu xpasal2 terbantut .. pastu ada lagi malas nak tulis .. korang tgk ar sendri .. kutuk banyak2 nnt kna marah plak .. 


                                   time ni yang kantoi ada pompuan pakai bikini ni aku rasa

And the most epic fail dalam citer ni .. aku letak scor music  a.k.a music background .. aku rasa x perlu kot letak hampir dlm suma adegan dgn lagu yang sama .. cukup la dgn part2 penting jer kot .. kalau letak minus one music xyah ada sora penyanyi tu .. aku rasa tu lagi bagus .. mungkin lebih sampai lagi kpd jiwa2 jiwang penonton .. Apa2 hal pun kepada sapa yg belum tgk .. maybe you should go .. bawak la sapa2 g tgk .. sbb lps aku kuar dr wayang tu .. banyak mata yg merah aku tgk dr penonton2 yg lemah jiwanya dan juga diakhiri dgn tepukan tangan dan sorakan dari penonton yang aku xpaham kenapa diaorang wat cam2 termasuk gak la ngan si kimia tu .. maybe diorang ni pembaca novel citer ni kot .. apa2hal datang ar tgk .. x rugi aku rasa .. sekurang2nya citer melayu ada gak la org support .. keke .. sekian saja review dari aku .. As salam ..



" cuma manusia yang x pandai menghargai cinta " - Izzah



P/S : agak2 kalu aku ajak dia tgk citer ni dia nak tgk x ngan aku ? :P







sekadar gambar hiasan



No comments:

Post a Comment